Absolwent studiów licencjackich na specjalności bezpieczeństwo i porządek publiczny posiada usystematyzowaną wiedzę z zakresu bezpieczeństwa wewnętrznego oraz szereg umiejętności, które pozwalają mu na jej wykorzystanie.
a) w zakresie wiedzy: zna i rozróżnia obszary badawcze kryminologii i kryminalistyki; opisuje system
bezpieczeństwa państwa oraz identyfikuje jego zagrożenia, z uwzględnieniem współpracy międzynarodowej w tym zakresie; zna historię i uwarunkowania kształtowania się państw z uwzględnieniem historii i warunków ochrony praw człowieka; definiuje aspekty etyczne funkcjonowania służb publicznych; identyfikuje system bezpieczeństwa społecznego w tym bezpieczeństwa społeczności lokalnych; zna formy przestępczości oraz metody jej zwalczania ze szczególnym uwzględnieniem terroryzmu; opisuje procesy zarządzania organizacjami na różnych płaszczyznach; zna zasady zapewniania bezpieczeństwa w transporcie i komunikacji oraz ochrony osób i mienia; zna zasady ochrony informacji przed nieuprawnionym ujawnieniem; identyfikuje system zarządzania kryzysowego; zna podstawowe pojęcia z zakresu psychologii i socjologii; identyfikuje podstawowe problemy filozoficzne, semiotyczne i logiczne; zna zasady bhp; zna formy naruszania własności intelektualnej i zasady jej ochrony; zna strukturę języka obcego; posiada wiedzę o sposobach wykorzystania narzędzi informatycznych; wie jak ćwiczyć kształtując postawę ciała, wytrzymałość i siłę; posiada poszerzoną wiedzę w zakresie bezpieczeństwa i porządku publicznego oraz ich aspektów administracyjnych dotyczącą: ochrony osób i mienia w zakresie prawnym i technicznym, użycia środków przymusu bezpośredniego, ruchu drogowego i pełnienia służby na drogach, zasad i trybu odpowiedzialności
karnej za przestępstwa i wykroczenia, historii Policji, współpracy z mediami, zagrożeń dotyczących
nieletnich, pierwszej pomocy, administracji publicznej; posiada wiedzę w zakresie teorii sztuk walki, zasad
użycia broni palnej oraz zasad stosowania środków przymusu bezpośredniego;
b) w zakresie umiejętności: potrafi przeanalizować procesy zachodzące w obszarze bezpieczeństwa na
gruncie państwowym i międzynarodowym; analizuje zagrożenia bezpieczeństwa społecznego w tym
społeczności lokalnych; porównuje zagrożenia występujące w przestrzeni społecznej; planuje sposoby
ochrony osób, mienia, obiektów i obszarów oraz informacji niejawnych; analizuje sytuacje kryzysowe; potrafi wykorzystać wiedzę w praktyce zarządzania; analizuje przyczyny przestępczości oraz programy jej
zapobiegania ze szczególnym uwzględnieniem terroryzmu; analizuje systemy prawne funkcjonujące w
różnych państwach, w tym systemy ochrony praw człowieka; posiada podstawowe umiejętności stosowane w procesie wykrywczym; analizuje i interpretuje zachowania jednostek i grup społecznych, także w aspekcie etycznym; interpretuje przepisy z zakresu ochrony własności intelektualnej; potrafi zidentyfikować zagrożenia w środowisku pracy; jest zdolny do logicznej i semiotycznej analizy tekstów oraz logicznej analizy poglądów; posługuje się sprawnie oprogramowaniem użytkowym; zna język obcy na poziomie B2
Europejskiego Systemy Opisu Kształcenia Językowego Rady Europy oraz posługuje się językiem
specjalistycznym niezbędnym do wykonywania zawodu;
potrafi prawidłowo stosować techniki samoobrony; posiada poszerzone umiejętności w zakresie
bezpieczeństwa i porządku publicznego oraz ich aspektów administracyjnych polegające na: poprawnym
intepretowaniu i stosowaniu przepisów prawa i postępowania karnego, prawa wykroczeń, nieletnich,
przepisów dotyczących ochrony osób i mienia, użycia środków przymusu bezpośredniego, przepisów
dotyczących ruchu drogowego, a także wybrane przepisy z zakresu prawa administracyjnego i cywilnego,
umiejętności współpracy z przedstawicielami mediów, umiejętności prawidłowego udzielenia pierwszej
pomocy; potrafi stosować w praktyce elementy sztuk walki, w tym w czasie stosowania środków przymusu
bezpośredniego, sprawnie posługuje się bronią palną;
c) w zakresie kompetencji społecznych: rozumie potrzebę i wykazuje gotowość uczenia się przez całe życie; potrafi współdziałać i pracować w grupie; potrafi określać priorytety służące realizacji zadania; rozwiązuje
problemy związane z wykonywanym zawodem; potrafi formułować opinie w kontekście związanym z
wykonywaniem zawodu; dba o poziom swojej sprawności fizycznej; dba o ochronę własnej i cudzej własności intelektualnej; dąży do pogłębiania i poszerzania posiadanej wiedzy i doskonalenia posiadanych umiejętności; potrafi działać w sposób przedsiębiorczy; potrafi uczestniczyć w przygotowaniu projektów społecznych.
|